Headhunt 2009 - a hint of the truth..

Jag bara kan inte hejda mig själv från att göra en post om detta..
Jag har försökt, tänkt att; nej, låt det glida.. men det är fan allt för patetiskt för att inte nämnas åtminstonde i förbigående..

Jag är mycket medveten om att vi är mitt uppe i en finans-kris, och jag är också väldigt medveten om att detta är Umeå.. Samt att arrangemanget främst är organiserat av studenter..
Så jag ska vara snäll.. eller ja, så snäll jag kan.
Allt medans jag skrattar rakt ut och innerligt hoppas att de förtappade själar som stått för detta inser hur tragi-komiskt allt blev.

Hur ska jag börja?
 Well.. Här är ett par citat som användts vid marknadsföringen och i programbroschyren som delades ut under arrangemanget.
Våra framtida arbetsgivare på plats på Campus för att jaga, head-hunt’a den otroliga kompetens som Umeås studenter besitter!

 "Headhunt 2009 är ett arbetsarrangemang där mängder av företag, myndigheter och organisationer kommer att närvara.."

“Här kommer du som student kunna inleda den jakt som mycket väl kan ge dig ditt drömjobb.”

“På Headhunt 2009 kommer du få möjlighet att mingla med arbetsgivare. Det kommer även finnas goda möjligheter att lämna ut ditt CV till rätt personer, ordna examensarbeten och praktikplatser. Här kommer du kunna knyta kontakter med de personer som mycket väl kan öppna de viktigaste dörrarna till arbetsmarknaden!”

Headhunt ska ”vända sig till företag, offentlig sektor och organisationer såväl nationellt, regionalt som lokalt. Headhunt 2009 ska bidra till att etablera Umeå universitet till ett av de lärosäten i Sverige som bäst arbetar med arbetslivsanknytning och vara en naturlig del för studenter när de under sin utbildning ska möta framtida arbetsgivare”


Jag är stum. Det verkar ju optimalt. Helt rätt väg att gå.


Tills jag ser följande;
Utställare; *Fyrkantskomunerna (Luleå, Piteå, Boden, Älvsbyn) *Tria (Fackförening) *Civilekonomerna (Fackförening) *DIK (Fackförening) *Lärarförbundet (Fackförening) *Umeå komun *Skelefteå komun *Sundsvalls komun * Timrå komun *Kreator (inkubator för entreprenörer) *SSR (Fackförening) *Bris *Uminova (inkubator för entreprenörer) *Västerbottens läns landsting *ENS –Enheten för Näringsliv och samhälle (Umeå universitet) *Umeå studentkår

 ...... Behöver jag ens kommentera vidare om ett evenemang med ja.. hur många potentiella arbetsgivare?
(Om man nu inte har landstinget, Bris (Jobba ideellt -vem betalar av studielånen?) eller komunalt arbete absolut högst upp på ”DRÖMJOBB”-listan)

Entreprenörer kommer obevekligen hitta till de två inkubatorer som fanns representerade, och det är väl gott i all ära, men allvarligt?
Headhunt?
Medlems -Headhunt till 5 fackföreningar kanske var mer korrekt...


Till arrangemangets försvar kan nämnas att man även satsat på ett par potentiellt halv-intressanta föreläsningar, varav undertecknad var på två.
En panel ”debatt” om innovation och en tok-bantad ”starta företags information” från Skatteverket som gott kunde fått de 3 timmar den brukar ta för att få någon substans..











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0