Dommen, debatten och folket.

Jag har väldigt lite hopp om att vi ska återfå makten över vårt juridiska system, eller att upphovsrättsindustrin ska inse att deras affärsmodell är förlegad och faktiskt satsa krut på att utvecklas istället för att infiltrera Europeisk politik och juridik, inom någon snar framtid.

Vad jag däremot fortfarande har ett litet, litet hopp om är att människor ska vakna till lite, börja ställa sig frågan "vad handlar allt det här om?"

Om jag kan få min teknologiskt mer eller mindre inkompetenta mamma, (som gör stolta framsted med att bifoga filer i email och använda Skype och FB i sitt dagliga liv) att förstå den vidare meningen av den juridiska utvecklingen, att ta till sig jämförelsen mellan datalagringsinitiativet och att lagstifta bort brevhemligheten, att inse hur förbannat komplext och orimligt det är att lägga lagringskravet på privata aktörer, att ens föreställa sig hur samhället kommer att se ut med den här lagstiftningen implementerad.

Om jag kan få henne, min älskade mor, att vilja försöka förstå, att ifrågasätta och att åtminstonde lyfta frågan med jobbarkompisarna på kafferasten, då är jag nöjd.
Då är vi på väg.

För jag är inte här för att berätta vad som är rätt och fel.
(Även om jag ständigt gör just så)
Jag är inte här för att säga vad du ska tycka.
(Även om jag ibland har jävligt precisa åsikter i frågan)

Jag är här, ute, publicerad och öppen, för att få dig att tänka.

Just nu är det viktigast av allt.



Prata om dommen mot PirateBay, försök läsa på, förstå vad de säger, alla dessa med vitt hår, klubba i hand som ska värna om vår säkerhet och samhälle. Vad baserar dom sitt tänk på? Vad tycker DU om DET?

Ge inte upp bara för att det är svårt, ta hjälp! Det finns hurdatals mer eller mindre pålästa människor som publiserar förklarande och debaterande texter varje dag, läs dem!
(Här är en relativt objektiv förklaring kring skadeståndet i PB-dommen; Glöm inte att läsa kommentarerna! http://juridikbloggen.wordpress.com/2010/11/27/skadestandets-storlek-i-tpb-domen/)

Försök ta in och tänk över vad som händer i Bryssel, vad våra egna luftskallar till politiker klubbar igenom hemma i Sverige, försök förstå det de inte förstår. Inte rad för rad på juridiska, men i det stora hela, vad har det för konsekvenser för dig och mig? Vad säger dom att vi vinner på det? Vad tycker DU?












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0