one in swedish..



...som inte alls berör mitt levene i den nya staden, all underbar surf som ja företar mig eller vilda utgångar till pubar som håller dörren låst..


Jag vet att vilket stolpskott som helst kan gå in på en av dessa gratissidor och starta en blogg, jag vet det. Och gör det mig irriterad så kan jag helt enkelt låta bli att läsa skiten.. vilket visserligen även gäller för nedanstående men måste ändå få ventilera mitt direkta obehag.

Det hela började med ett reklam-mail som letat sig in i min inbox hos gmail.. inte vanligt men det händer. Antagligen har min adress snappats upp av något samarbetsbolag och därför blev det inte sparkat direkt i sopkorgen av de duktiga vakthundarna hos gmail..
Hur som helst sitter jag här och väntar på evighetsris som aldrig tycks vilja bli klart och klickar mig vidare från mailet. Det handlar om en ny glansig internetportal för oss unga och vackra. Helst de av oss som bosatt oss i hufvudstaden och gärna håller oss så nära stueplan som är fysiskt möjligt.
Även jag fashineras dock av allt denna värld har att erbjuda och då jag har en del vänner som jobbar i smeten har jag haft nöjet att göra detaljstudier av det klientel som övriga städer så gärna apar efter.

Hur som helst har då denna portal anställt ett antal bloggare, vilka ska underhålla sin publik med allehanda inlägg om allt från sport till skönhet och lyx.. Huvudnamnet verkar vara en fager flicka vid namn Amanda Berg.
Jag tillhör med största sannolikhet inte hennes målgrupp men gick ändå in och kikade.
Då slog det mig.
Någon, antagligen godkänd av etablerade företagare, sponsorer och samarbetspartners har fått tummen upp att anställa denna flicka. Inte bara får hon lägga upp sina uppenbarligen totalt oredigerade inlägg på en sida med ett stort antal läsare, hon har även fått detta förtroende utan att inneha någon som helst språklig bildning.
Visserligen stoltserar hon ännu med ett fåtal föga inspererande inlägg, men pessimisten innom mig vill inte tänka på hur det kommer se ut om hon verkligen släpper lös och kanske till och med stressar ut ett inlägg i farten, eller börjar diskutera frågor som faktiskt spelar någon roll!?
Jag säger inte att jag är ofelbar, eller att jag ibland även jag begår snedsteg innom både modersmålet och andra språk som används på denna blogg. Jag är heller inte alls emot att ge en ung tjej chansen att underhålla oss med inlägg om allt eller inget, genom ett medium som frekvent besöks av en stor mängd människor innom målgruppen, men snälla någon?
Är det jag som börjar bli gammal eller är vi idag så internationaliserade att bruket av det svnska språket inte längre faller innom några som helst ramar eller regler?

"Såhär"
"..som gillar fika med dig ikväll naken ." (notera även mellanslaget mellan n och punkt)
"rösta på HAN"
"eran"

listan kan göras nog så lång.. även om man kan småle åt vissa saker och även finna en del formella "fel" ganska acepterade så häpnar jag när man ser vad som kan åstakommas i ett enda inlägg på tre ynka rader.

..och nej, jag har varken stavningskontrollerat detta, eller läst igenom det, så nu är det öppet mål att sparka in alla fel och otydligheter undertecknad stått för!



För er förströelse och Amandas välgång följer här en länk till hennes blogg och tillika sidan som anställt henne.
www.lyx.se





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0